Etiketter

, , , ,


Att tolka Paulus

Länge sen sist. Influensa och infektioner. Inte slut, så det kan dröja igen.

Somligt har jag skrivit om förut, men så upptäcker jag nya sidor av problemet, som jag inte tycker blev belysta då. Jag får anklaga mig själv för det jag velat beskylla andra för, att inte ha tänkt färdigt.

Det här blir mycket kätterskt. Långt. För att bestrida de grovt felaktiga tolkningarna av Paulus är jag kanske en smula fromt förkunnande av de åsikter, som han verk-ligen hade. En av dem tycks ha varit, att om man skriver evangelier, får man inte ta dem alltför allvarligt.

Den åsikten gav honom dödsfiender.

Jag har också kommit på hur Paulus anser att man skall vara, om man skall vara helig. Det kan ju vara bra att veta. Men jag tror inte den kunskapen gör mig populär hos de mest troende.

Bibelkommissionen: Trons Ängel är en skammens slöja!

Det gäller de galna översättningarna av Paulus och inte minst det av pseudo-Paulus* uselt redigerade Första Korinthierbrevet. Allmänt: Det grekiska ordet psychikós översätts till fysiskt, köttsligt, sexuellt. Specifikt för nämnda brev: Ett ord för (ande)makt förklaras betyda tygstycke, slöja (första noten till 1 Kor 11:10). Kvinnan skall dölja sin skam över att vara kvinna under den. Vi börjar med sådana absurditeter.

*Pseudo-Paulus: En eller fler hatiska motståndare till Paulus, som redigerade hans brev och skrev nya efter hans död. Känns igen på högtravande stil, obildning och misogyna åsikter.

Kunskapens Änglar är lika med Denna Världens Vis-het (1 Kor 1:18-30)

Bibelkommission anger (i andra noten till 1 Kor 11:10), att de kunskapens änglar, som även för Paulus förkunnar kvinnans mindervärdighet (1 Kor 11:2-10), är heliga makter, d.v.s. Herrens änglar.

Läran om elementen (den hedniska vetenskapens dåvar-ande ståndpunkt) sade att ord, tankar, kunskap och idéer är andar, som ur elementet luft skapats av intellektet. Ängel betyder budbärare och en sådan ande kan vara mer eller mindre helig, Herrens eller någon annans. Ofta är de denna världens makter, det gäller inte minst kunskapens änglar.

Sådana andar, som skapats av luft, lyder i hedniska teo-logier under luftens gud. Denne har skapat sina under-såtar, och är således intellektet som gudavarelse. Glöm inte att den lärde Paulus var hedningarnas apostel! Han måste kunna sådant här när han missionerade.

Filosofer mot teologer

Vetenskapen var från början svår att skilja från religion. Den hade en lång och svår kamp på flera tusen år innan den frigjorde sig från religionens idéer, som egentligen var de första vetenskapliga hypoteserna. Man hade inget annat att föreslå som förklaring.

Skillnaden mellan religion och vetenskap är, att veten-skapen vill pröva hypoteserna och förkasta det som visar sig vara felaktigt. Religionen däremot, som motiverat politisk och social ordning (gudakonungar och gudomliga lagar) med dessa hypoteser, ser kravet på prövning som hädelse.

Det där är egentligen inte biblisk lära

Med sina då 250 000 innevånare var Efesos tillflyktsort för Ptolemaios XII av Egypten under hans ”romerska” exil, medan han tillfälligt var störtad från tronen åren 58-55 f.Kr. Han var far till Kleopatra VII (den kända), som också besökte staden.

Far och dotter. Samtida byster. Hon motsvarar inte riktigt Hollywoods beskrivning. Från Wikipedia.

Efesos var ett lärdomscenter. Dess bibliotek (motsvarande vår tids universitet) var romartidens tredje efter dem i Alexandria och Pergamon.

Efesos var främst en mycket viktig hamn- och handels-stad. Den egyptiska kornbodens export hade gjort Efesos till Ptolemaios XII’s spargris. Jfr med tsarens nummer-konton i Schweiz. Hade han kunnat fly 1917, hade han gjort som Kleopatras far. Flytt till sina pengar!

Dem använde Ptolemaios för att mörda sina fiender, muta en romersk general och återta sin tron. Den kungatron som hans yngsta dotter Kleopatra ärvde.

Mängder av egyptiska bankirer, handelsmän, sjöfarare, lärde och andra i Efesus samtidigt med Paulus (52-54 e.Kr.), r en del av innehållet i hans brev till försam-lingen där begripligt.

Paulus talade hedniska med sina egyptiskt påverkade efesier

I Egypten var intellektet en uppenbarelse av luftguden Shu. Hedningarnas apostel identifierar i brevet Shu som ”fursten över luftens rike … den andemakt, som nu är verksam i olydnadens människor (Ef 2:2). ”Vad är det för idéer som flugit i dig?” säger spåren i vårt språk av gamla bortglömda tänkesätt. Kommunismens spöke kanske?

Intellektet är verksamt i olydnadens människor! Vår grubblande själ skall egentligen lyda vår ande, och vår ande skall vara från Gud: kärlek, samvete, empati och moral. Slingrige egyptiern Shu får hänga i Kunskapens Träd och odla dess flygande frukter. Och Gud sade (ungefär): ”Nakna? Kläder? Vad har flugit i er?”

Efesierbrevets budskap framförs på mer traditionellt kristet sätt i brevet till Korinth: världens vishet, korsets dårskap, oandlig/själisk och andlig (1 Kor 1-2).

Himla makter!

Bibelkommissionen tycks ha oroat sig för att läsarna skall tro att Paulus, som han brukar, även i brevet till Korinth skiver om andra änglar än de heliga. Därför påpekar NT i not till 1 Kor 11:10, att Paulus där talar om heliga makter (= Herrens änglar). Det är fel! Tro inte på det!

Skammens slöja är en makt (= överängel) och inte alls någon slöja. Det handlar om den kristna trons ängel, som kvinnan skall bära som en krona på huvudet. Så skall de änglar tystas, som skriker att kvinnan skall tiga (Ef 6:12). 

Den här versen (1 Kor 11:10) lyder i 1917 års Bibel så här: Därför bör kvinnan på sitt huvud hava en ”makt”, för änglarnas skull.” Bibel 2000 tolkar annorlunda, men det hon skall ha, skall hon ha för att hävda ”sin rätt för änglarnas skull”.

Den svenska Folkbibeln, version från 2014, har till versen följande not: ”Antingen heliga änglar närvarande vid för-samlingens gudstjänst eller fallna änglar som söker för-leda de troende.”

Min tolkning: Kunskapens änglar med kunskap som skall förgå (1 Kor 13:8) och sedernas eller osedernas änglar. Ni måste själva söka er till 1 Kor 11 i Svenska Folkbibeln, om ni vill läsa noten i den. Sidan har sökfunktion.

Det slår mig nu, att den krona farao gärna avbildas med, är en som visar oss en, nej två makter på hans huvud, gudarna Wadjet (uraeusormen) och Nekhbet (gamen). Det är ett huvudsmycke arkeologerna aldrig funnit spår av. De har bara bilder och dödsmasker av faraoner med dessa andligheter utstrålande från pannan. Jag har därför jämfört dem med gloriorna hos kristna heligheter. Ingen sådan har burit några fysiska glorior.

Vi kanske här ser ett egyptiskt influerat språkbruk hos Paulus. Han är verkligen hedningarnas apostel och är inne i deras tankevärld och vänder och vrider på deras ord för att övertyga och missionera.

Psykopater

Ordet psychikós används av Paulus, Jakob och Judas om teologiska fiender, som sägs vara smarta bedragare med stora krav på prestige och likaså krav på församlingarnas tillgångar, ”äter er ur huset. Villolärarna beskrivs som dominanta och skrytsamma. De är våldsamma, de ”slår er i ansiktet”, förtalande, dömande och vid behov inställ-samma (2 Kor 11:20, Jak 3:14f, 4:11, Jud 19).

I Galaterbrevet använder Paulus inte ordet psychikós. De motståndare han där uttalar dubbla förbannelser mot säger han dock förvränger evangeliet och sprider förvir-ring med prat (Gal 1:7-9). Budskapet upprepas delvis senare (Gal 5:10f). Prata omkull, ljuga och förvränga!

Det här gör ordförklaringarna i Bibeln (såväl Bibel 1917 som Bibel 2000) närmast löjeväckande. I slutet av texten om ”oandlig” står: Det gre­kis­ka ad­jek­ti­vet har alltså, trots lik­he­ten med lånor­det ”psy­kisk”, i NT un­gefär sam­ma be­ty­del­se som ”jor­disk”, ”ani­ma­lisk” el­ler ”kötts­lig”.

Det är klart att psykopatiska tendenser kan beskrivas så, men … nej. Det skapar bara förvirring.

Paulus beskriver psykopater genom att räkna upp väl-kända sådana tendenser. Det var inte svårt. De överens-stämmer i mycket med de vanligaste synderna.

Fullt utvecklad psykopati uppkommer i barndomen i psyko-socialt dåliga miljöer. Dålig, ja usel har sådan mänsklig miljö i allmänhet jämt varit. Dagens Syrien är nog det normala tillstånd vi levat i.

Paulus skapade ett maktinstrument byggt på själavård och lojalitet

Du bör födas i rätt tid, i rätt land och i rätt socialklass för att inte som Paulus omges av psykopater och på annat sätt störda människor. Det vi vet om antiken, är att den vanliga mänskliga miljön var vidrig.

Alla var inte riktiga psykopater. Men var du inte det, så hade sådana ofta gjort dig i akut behov av psykoterapi. Paulus skapade kollektiv med en attraktionskraft vi har svårt att förstå: Ta hand om och hjälp varandra! Kyrkan blev en maktfaktor, trots psykopatiska kejsares motstånd.

Insåg Paulus vilken potent maktorganisation han byggde upp? Vilka enorma behov kyrkan kunde bemöta? Den blev en frestelse för dem, som fattade dess potential att skapa beroende och manipulera.

Tre av NT’s författare använder ordet psychikós med be-tydelsen psykopatisk! Idag sägs att en tredjedel av oss har märkbara psykopatiska tendenser. Om två tredje-delar av oss saknar sådana, skall vi inte avlägga någon syndabekännelse. I så fall ljuger vi i kyrkan! Då säger vi ju att vi alla är syndare, fyllda av de där tendenserna!

En annan sorts underlighet i Bibeln

Evangeliernas tillkomsttid är omstridd. Fromma kristna vill placera Matteus så tidigt som år 40. Det väcker protester, spår av kännedom om evangelierna finns i Paulus brev. Han dog år 65. Roger Viklund: ”Med några få tvety-diga undantag uppvisar alla nytestamentliga skrifter från 90-talet och tidigare ingen kännedom om evangelieberät-telsen.”

När det gäller Paulus brev, går det att kontrollera för en-var. Läs och leta efter hänvisning till evangeliernas inne-håll! Det finns nästan inte! Med ”Skriften” avser Paulus den judiska Toran, vårt Gamla Testamente.

Ett av två undantag kan vara en hänvisning till Thomas-evangeliet (1 Kor 2:9, se not i Bibel 2000 om ”försvun-nen” skrift). I så fall är Thomasevangeliet från 50-talet! Det äldsta! Det har påståtts vara gnostiskt, men det bestrids numera.

Vi har också 1 Kor 11:23-25: ”Jag har själv tagit emot från Herren det som jag har fört vidare till er: Den natten då herren Jesus blev förrådd tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade: ”Detta är min kropp som offras för er. Gör detta till minne av mig.” Likaså tog han bägaren efter måltiden och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod. Var gång ni dricker av den, gör det till minne av mig.”

Denna evangelieberättelse finns i Matteus (Matt 26:26f) och Markus (Mark 14:22-25), som liknar varandra. Även Lukas har den.

Det är Markus som antas vara den ursprungliga källan. Hans evangelium antas vara äldst. Dateringarna är om-stridda, men majoritetsåsikten är att Markus skrev sitt mellan år 64, det år Paulus avrättades, och år 75, samt att Matteus och Lukas skrev sina runt år 80.

Var Paulus evangelisternas källa?

Problemet är att det ser ut som om Paulus har skrivit av Lukas (Luk 22:14-20)! Och det gjorde han åren 56-57! Givetvis är det i så fall Lukas som skrivit av Paulus, som dessutom skall ha skrivit ytterligare tre brev till Korinth. De har dock försvunnit. I denna Bibeltroende länk anges Lukasevangeliets tillkomst till år 62. Markus dateras där till ca år 60. Det hjälper inte. Paulus är fortfarande först.

Men det finns ännu mer bibeltroende, som vill placera Markusevangeliets tillkomst till början av 40-talet med stöd av ett 4 cm högt papyrusfragment med 20 bevarade bokstäver. Fragmentet har daterats till den tiden. Ett enda helt ord finns i fragmentet (καὶ, grekiska för och). Det antas ändå vara ett fragment av Markus, vilket betvivlas i denna länk och på andra håll.

väl, vi kan nöja oss med att tvista om bibelkommissio-nens noter i NT81. De verkar störda av Paulus inledning: ”Jag har själv tagit emot från Herren det jag fört vidare till er.” Han förnekar att han läst i något evangelium. Jesus Kristus uppenbarade sig för honom och berättade! Det sägs även på andra håll i NT, så det måste vara det han menar!

Det påstår jag med reservation för att Paulus text redi-gerats, eller att texten kan tolkas på något sätt jag inte tänkt på. Jag tänker ju annars ständigt om och byter åsikt om saker, när jag upptäcker att jag, likt alla andra, aldrig varit tillräckligt smart för att hitta den absoluta sanningen.

Skeptiska fundamentalister och kreationister

Men plötsligt är även de bibeltroende skeptiker! Det här vill de inte tro på! De vill tro på Bibeln i stället!

Dessa, som älskar underverk och mirakelberättelser tycks inte vilja tro, och tycks aldrig ha velat tro, att Jesus Krisus uppenbarade sig för Paulus och berättade om den första nattvarden för honom. I det fallet är de skeptiker!

De hävdar i stället: ”Han läste det i Skriften!” eller ”Han fick lära sig det av urförsamlingen!” (not till 1 Kor 11:23 i Bibel 2000. Jfr not till 11:2). Mirakler och uppenbarelser i all ära, men det är Skriften de vill ha och tro på! Då är det Guds Ord!

Paulus är visserligen författare till delar av NT, men här är det något mycket mystiskt. Man vill ha en himmelsk text given av Gud. Den får visserligen vara förmedlad av en profet, men ursprunget skall vara himmelskt och evig.

Det är en för judar, muslimer och mormoner gemensam grundbult i synen på deras heliga skrifter. Den dogmen har många kristna tagit till sig i sin bibelsyn.

Då hjälper inget som Paulus säger. De fromma vet, att han läste i Skriften, att Jesus uppenbarat sig för honom. Eftersom det står i Bibeln är det sant! Egen upplevelse? Aldrig i livet! Sånt är lögn!

Förlåt om jag inte begriper och riktigt kan förklara hur de tänker. Någon av er kanske kan hjälpa till?

Jag föreställer mig deras förtvivlan på den yttersta dagen, då Herren uppenbarar sig på sin tron bland himmelens skyar och uppenbarar allt, dömer och har sig. Då säger de: ”Jamen, här står det ju … och så kommer Du nu och säger … Vi kräver att få vara uttolkare av Sanningen! En Gud som uppenbarar sig och säger emot oss som Du gör nu … fy faaan Gud! Vi tror inte på Dig!

De fyra texterna för jämförelse

För att ni skall slippa leta rätt på bibeltexterna, tar jag fram dem här, Matteus, Markus, Lukas och Paulus. Jämför dem med varandra! Kan det vara så, att vi här ser bevis för att Paulus var en mycket viktigare apostel och skapare av kristendomen, än vad vi hitintills trott?

Hur många och vilka uppenbarelser hade han egentligen? Vad påstod han att Jesus Kristus hade uppenbarat för honom? Och hur kunde hans brev försvinna? Kyrkan som organisation hade hunnit bli ganska stor, något att strida om makten i och leva gott på, om vi skall tro en för den saken ganska upprörd Paulus.

Matteus (Matt 26:26f): Medan de åt tog Jesus ett bröd, och efter att ha läst tackbönen bröt han det, gav åt sina lärjungar och sade: ”Tag och ät, detta är min kropp.” Och han tog en bägare, och efter att ha tackat Gud gav han den åt dem och sade: ”Drick av den alla. Detta är mitt blod, förbundsblodet som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse.

Markus (Mark 14:22-24): Me­dan de åt tog han ett bröd, läste tackbönen, bröt det och gav åt dem och sa­de: ”Ta det­ta, det är min kropp.” Och han tog en bäga­re, tackade Gud och gav åt dem, och de drack al­la ur den. Han sa­de: ”Det­ta är mitt blod, förbunds­blo­det som blir utgjutet för många.”

Ganska likt Matteus, eller hur?

Lukas (Luk 22:14-20): Se­dan tog han ett bröd, tac­ka­de Gud, bröt det och gav åt dem och sa­de:

”Det­ta är min kropp som blir off­rad för er. Gör det­ta till min­ne av mig.” Ef­ter målti­den tog han på sam­ma sätt bäga­ren och sa­de: ”Den­na bäga­re är det nya förbun­det ge­nom mitt blod, som blir ut­gju­tet för er.

Paulus (1 Kor 11:23-25): Jag har själv tagit emot från Herren det som jag har fört vidare till er: Den natten då herren Jesus blev förrådd tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade:

”Detta är min kropp som offras för er. Gör detta till minne av mig.” Likaså tog han bägaren efter måltiden och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod.

Var gång ni dricker av den, gör det till minne av mig.”

Mellanstycket är väldigt likt Lukas, som kan tänkas ha läst Paulus brev.

Gudstjänst utan Bibel

NT är central i nutida gudstjänst. Hur gick då den till i fornkyrkan om NT inte fanns då? Paulus ger anvisningar om ”ordningen vid de kristna sammankomsterna” i sitt första Korinthierbrev (1 Kor 14:26-33). Rubriken är våra bibelexegeters. Den finns i Bibel 2000.

Sjöng de? Sången ädla känslor föder.

”… när ni samlas har var och en något att bidra med: sång, undervisning, uppenbarelse, tungotal eller uttolk-ning.”

Alla får bidra. Sång känner vi igen. Psalmer. Somliga hade kanske sångröst. Undervisning är vad Paulus levererar i sitt brev. Vi kan alltså se hur sådan såg ut, och vad den handlade om. Läs hans brev! Utöver nattvardsinstiftan inte ett ord om de fyra evangeliernas berättelser. Där finns bara teologi och eventuellt GT’s berättelser som förklarande exempel och liknelser.

Skrek de?

”Vid tungotal får två eller högst tre tala, en i sänder, och någon skall tolka. Finns det ingen uttolkare skall tungo-talaren tiga vid sammankomsterna och tala till sig själv och till Gud.”

Kvinnor dör oftast före 40, särskilt vid förlossningar. Våldet i alla former är omfattande, laglig misshandel och massavrättningar. Spädbarn sätts ut till de vilda djuren. Slavarnas öde är hemskt. Organiserad tortyr och mord som nöje, inte bara på Collosseum i Rom. Man behöver en plats att få skrika ut ångest. Vi kan nog inte föreställa oss. Men vi har de extatiska gudstjänsternas tradition i USA’s svarta söder.

Vi är vi inte så bekanta med den lidande människans kyrka. Den lidandes empatiska bröder och systrar vet. De har ande och kan tolka! Men bland vidrigheter blir det en helt annan tolkning än i sentida väckelsetält. Tröstande förståelse i stället för teologisk utläggning. Och kollekten gick till diakonin.

Predikade de?

”Som profeter får två eller tre tala, och de övriga skall pröva vad som sägs. Om någon annan av de närvarande får en uppenbarelse skall den som då talar sluta. Alla har ni möjlighet att profetera, en i sänder, så att alla får lära sig något och alla får uppmuntran. Profeternas ande be-härskas av profeterna; Gud är inte oordningens Gud utan fridens.” (1 Kor 14:29-33).

Profetera betyder förkunna, föreläsa. I Bibeln används ordet även om hedniska filosofer och diktare (Tit 1:12). Två eller tre talare åt gången får vara nog. Uppenbarelse, intiutiv kreativitet uppskattas tydligen. Den blixtrande idén, aha-upplevelsen, kanske uppväckt av föregående talare, skall man ta vara på. Men det kan även vara den enskildes plötsligt upptända insikt, som skall lyftas fram och förankras i denne.

Yttrandefrihet råder och debatt uppmuntras. Alla skall kunna få ordet. Alla skall uppmuntras. Och det sista Paulus skriver tycks vara ett krav på diciplin i debatten. Var det denne Paulus som via 1800-talets väckelse- och nykterhetsrörelser organiserade det svenska demokra-tiska samhället?

Kristendom utan Nya Testamentet. Javisst, NT behövs inte!

Undervisning sker genom föreläsande. I samband med tal om lärare och hans undervisning säger Paulus två gånger, att han skall tas som föredöme (1 Kor 4:16, 11:1). Det är alltså ”bara” att läsa brevet och försöka finna ut vad han undervisar om, vad han fann vara viktigt. Då får vi veta hur kristen gudstjänst går till utan tillgång till ”Nya Testa-mentet”. Den är kristen ändå! Idag är den självklarheten kontroversiell.

Brevet är från Paulus och Sosthenes, som var en omvänd och misshandlad (Apg 18:17) synagogföreståndare i Korinth. Korinth var en församling med bråkiga judar och lite resonablare hedningar/greker (1 Kor: 18:6). Paulus båda brev ingick i en kamp mot de präster, som Paulus i sitt andra brev vill att församlingen fördriver (2 Kor). Sosthenes namn klargör att Paulus ingår i en stridande riktning inom kyrkan. Han är inte ensam.

Hur är man helig?

Brevets inledning har en uppseendeväcknde hälsning: Till alla dem som helgats och fått uppdraget att vara heliga! (1 Kor 1:2). Är du inte helig, så är du inte kristen! Det tycks ha varit ett strängt krav på attityd och uppträdande i avvaktan på slutet.

Med slutet kan tidigare ha avsetts en apokalyps, men känslan då jag läser detta brev, är att det handlar om vår fysiska död. På den tiden var den aldrig långt borta, så det gällde att anstränga sig att vara helig.

Går det att förena kravet på att vara helig med vårt samhälles krav, ekonomisk tillväxt, arbetslinjen, arbets-plikt och utbildning? Kanske fungerar det i ett mer miljö-inriktat samhälle med måttlig ekonomisk nivå, där det centrala är omsorg och omtanke.

Att vara kristen på Paulus sätt är i så fall närmast politiskt omöjligt. Paulus blev en moralisk gigant, som man inte kunde annat än buga sig för, men man måste ju tysta ned hans budskap. Pseudopaulus sade: Fram med hans brev, suddgummi och tippex.

Jag tror jag skall tala om lite annat, innan jag återvänder till den här frågan och besvarar den: Hur är man helig?

”Jag är döpt av en kändis! Det är inte du! Blää!”

Från tionde versen beskriver Paulus partisplittringen. Han nämner fyra grupperingars ”stridsrop”. För somliga tycks det vara viktigt vilken ”kändis” som döpt dem. Var det en mindre känd person, så ropar man ”Jag hör till Kristus”, annars ”Jag hör till Paulus, Apollos eller Kefas!” Paulus är glad att han inte döpt så många av bråkmakarna, utan främst undervisat.

Helt säkert är att Paulus inte hade Jesu ord i Johannes-evangeliet att citera. Där säger Jesus till de judar som trodde på honom (Joh 8:31) och ville döda honom där-för att mitt ord inte har trängt in i er” (Joh 8:37+40). Jesus sade också provocerande, att ”Ni har djävulen till fader” (Joh 8:44). Dessa verser saknar förklarande noter i Bibeln. Sådana skulle behövas, eller hur?

Men utan NT säger Paulus inte, att någon gruppering hör till Djävulen. Det skulle han annars ha kunnat inspireras till att skriva. Däremot skriver han på annat ställe vasst om troende, som avfallit. De korsfäster Guds son en andra gång (Heb 6:6). Dödar honom. Det verkar ändå vara en viss likhet.

Hur avfaller man från Paulus lära?

Man kan ha mycket ande eller mycket själ. Kärlek och vishet eller smartness och logik. Du kan ha det sligriga intellektet i kunskapens träd som far. Den slingrige be-griper sig på läror. Fulingen kan till och med skapa dem.

Men kärleken och dess vishet underordnar sig inte den smarta logiken. Med den slingrige som far förstår du inte vare sig Jesus eller Paulus. Det de säger är ingen lära, det är bara en dårskap för dig (1 Kor 1:18ff). 

Judar var religiösa och greker sekulära

Undervisningen var problematisk. Den fick inte göras med ”en vältalares vishet: det skulle göra Kristi kors till tomma ord.” Noten till denna vers (1 Kor 1:17) lyder så här: en välta­la­res vis­het”. Ta­le­konst och fi­lo­so­fi stod varand­ra nära i an­ti­kens kul­tur. Den som ut­tryck­te sig väl ansågs också va­ra vis. Jfr 2 Kor 11:6.

Men här är det nog mer fråga om smarthet än vishet. Ett vässat språk. Vältalarens blixtrande utläggningar. Skarpa argument och vassa teser. Vers 20 lyder: Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap?”

Logiska utläggningar om teologi är förbjudna! Kvar blir moral och värderingar. Uppmaningar till kärlek, empati och omtanke. ”Talet om korset är en dårskap …” Paulus angriper teologi och logik. De alls inte etniska grupperna judar och greker angrips.

Jude har oftast betydelsen religiösa och ”bibeltroende” (Lagen, Toran, GT). Grek betyder västerländskt bildad. De var ofta skeptiker och sekulära, men också sökare efter något bättre än de idiotier de såg i de gamla religionerna.

Någon modern vetenskap, som de kunde inbilla sig för-klarar allt, existerade inte då. Judar, egyptier och vem som helst kunde falla under begreppet grek. Den som av religiösa skäl konverterade till judendomen blev jude.

Tolkningarna här av orden judar och greker är inte exakt. Orden är gasmoln i betydelserymden och deras utsträck-ning i den förändras ständigt. I det här fallet är denna tolkning så nära vi kan komma Paulus verklighet med våra moderna begrepp.

Religiösa fanatiker och värdenihilister

Den ena gruppen angriper Paulus budskap med logik spunnen på Gamla Testamentet. Andra gruppen angriper Paulus budskap med logik spunnen på modernt tänkande. Paulus har en judisk motsvarighet till IS på ena sidan och Ingemar Hedenius, Axel Hägerström och Richard Dawkins på den andra. Alla slår de på Paulus!

Paulus svar är att med logik ljuger man hur man vill, och bevisar antingen att Gud är grym och blodtörstig eller att Gud inte existerar. Kärlek, samvete, skönhet, godhet, rätt och moral, allt som inte finns enligt värdenihilister och i viss mån även enligt dyrkare av den blodtörstige guden, har Gud utvalt för att utplåna det som finns.

Exegeten: Obegripligt för mig? Då är det en intetsägande hälsningsfras!

Det var första kapitlet. Det är alldeles för svårt att förstå för den skärpte teologen, så det stämplas i sin helhet som någon sorts intetsägande hälsningsfras.

Kapitel två fortsätter med samma kunskaps- och vishets-teoretiska resonemang. Paulus talar om en vishet, som inte hör till ”denna världens förgängliga makter” (= kun-skapens änglar, 1 Kor 2:6).

Det är nu Paulus går in i Platons grotta (1 Kor 2:11). Som ni minns skrev jag ovan, att bibelkommissionen i en not förklarade de här förgängliga makterna vara heliga, men att Svenska Folkbibelns not öppnade för möjligheten, att de kan vara fallna.

Det hjälper alltså inte vad Paulus säger om änglar: Vilse-gångna, fallna, ja han hade nog kunnat förse dem med svans. Svartrocken anser, att om änglarna säger att kvinnan är mindervärdig, så är de Herrans änglar och hör sedan! – Ja, var och en har ju sin egen Herre. Så är det, även om det kanske inte var riktigt så Paulus menade (Rom 14:4).

Svar på frågan: Så här är du helig!

Tredje kapitlet fortsätter med de vishets- och kunskaps-teoretiska resonemangen. Enligt Paulus är brevets mot-tagare i mycket kvar i sina köttsliga naturer, de är inte andliga. Det framgår av deras partisplittring (logikens strider om rätt lära). Men Paulus nämner inte tviste-ämnet.

Han säger i stället att han och Apollos har planterat och vattnat tron. Sedan är det Gud som fått den att växa. Då vill många tro, att någon uppenbarat sanningen genom inspiration från Gud. Denne har då rätt, och Paulus borde gå in som domare och säga det. Men inte.

Paulus säger sig ha lagt en grund, men var och en är sedan tvungen att själv bygga! Han brukar flera liknelser för de uppväxande tankarna: ”… ni är Guds åker. Guds bygge.” (1 Kor 3:9). Det tycks handla om den kreativa inspirationen. Uppenbarelser och predikningar.

Här besvarar Paulus frågan ovan om hur man bär sig åt för att vara helig. Det låter högtravande. Man skall näm-ligen bygga med Jesus Kristus som grund. Men på den grunden kan man bygga läran hur som helst (med guld, silver eller ädelstenar, trä, gräs eller halm).

Små grisars teologiska byggen och Stora Stygga Vargens andedräkt

Det påminner om de många, olika och virriga läror, som gnostikerna beskylldes för. Men, säger Paulus, på din yttersta dag kommer elden (eller stora Stygga Vargen), och då får det inte vara några smågrisars tankebyggnader av pinnar, halm och tunna bräder).

Den vars byggnad består skall få lön. Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld. Förstår ni inte att ni är Guds tempel och att Guds ande bor i er? Om någon förstör Guds tempel skall Gud förgöra honom. Ty Guds tempel är heligt, och ni är det templet.” (1 Kor 3:14-17).

Förstör inte Guds tempel? Är det ett förbud mot kättar-bål? Du får bygga din tro hur som helst i det tempel du är, och som Gud skapat. Din fysiska kropp. I dess huvud får du resa vilka tankebyggnader som helst, som kan vara till nytta för dig. ”Allt är tillåtet – men allt är inte nyttigt” (både i 1 Kor 6:12 och 10:23f).

Att bygga sin tro, sin teologi och sin filosofi på rätt grund (Jesus Kristus), tycks innebära allmän debatt med yttrandefrihet under ordnade former.

Respekterar man den grunden blir till och med de troende med svinaktiga åsikter heliga, och de kan få bygga med trä, gräs eller halm och ändå överleva elden, då den tro de byggt bombas av Sodoms och Gomorras napalm- och fosforgud. De räddas, men som ur eld.

Det är ingen synd att ha fel

Om man inte bygger på den grunden, då innebär det partisplittring, ofördragsamhet och strid (1 Kor 3:3). Du får ha fel, men du får inte vara ilsk och hata, om du skall överleva elden.

Personifierad demokrati?!

Jesus Kristus framstår i Paulus formuleringar som en per-sonifiering av en tolerant demokrati med yttrandefrihet, åsiktsfrihet och det vi kallar religionsfrihet. I den (i per-sonifieringen) får du ha den tro, som du klarar av att skaffa dig. Om den inte är så smart, så gör det inget. Det är ingen synd att vara dum i huvudet.

Det sista kan vi spinna lite på.

Polisiär tillfällighet

Joseph Fouché, vän till Bernadotte och Napoleons polis-minister, som 1809 upphöjdes till hertig d’Otrante, hade en annan åsikt. Citat: ”Det är värre än ett brott, det är en dumhet!” Även andra smarta herrar, jag tror även någon gammal romare, har tillskrivits de orden eller liknande. Den ”världens vishet” bestrider Paulus.

En lustighet: ”Polisprofessor” GW Persson arrenderar jakträtten till Elghammar av ägarfamiljen d’Otrante, som följde efter Bernadotte till Sverige.

En länk till Joseph Fouché visar på en intelligent och dug-lig man med stor anpassningsförmåga. Han var polis-minister under direktoratet, konsulatet, kejsaren och sist Ludvig XVIII. Han var ledande under skräckväldet och blev förmögen. Hans fiende Roberspierre avrättades efter intrigspel mellan dem. Fouché ansvarade för republikens avkristning. Att hans åsikter skulle överensstämma med Paulus är något svårt att tro. Men han är ett utmärkt exempel på denna världens vishet. Smart som Fan!

Toleranskrav

”Den som är svag i tron skall ni godta utan att sätta er till doms över olika uppfattningar” (Rom 14:1).

Den som inte är så smart måste få ha den tro han mäktar med. Och kom ihåg, den smarte kan aldrig utforska Gud den vägen (1 Kor 2:16, jfr Rom 11:33f och Jes 40:13f), så han skall inte göra sig märkvärdig, bara för att han är med i Mensa. Han har fel ändå, han också. Men med en fri debatt, kan vi alla komma längre på den eviga vägen (utan slut), den väg som är både sanningen och livet.

Den religiösa innebörden försvinner.

Innebörden i orden ”tro på Jesus Kristus” blir plötsligt inte längre riktigt religiös. Vi har funnit ett, som vi vill se det, politiskt ideologiskt budskap bakom namnet. Tro på ideo-logen, filosofen, hans toleranta idéer!

Men idéernas motivering är religiös, teologisk. Som Guds söner, arvingar, har vi alla de rättigheter, som vi kallar mänskliga. Det är den ideologiska grunden för alla fri-hetsanspråk. Paulus tjatar om frihet.

Men friheten kan inte överleva sanningen.

Friheten att tvivla och ompröva försvinner om det finns en sanning. Sanningen är en diktator, som inte tål att bli emotsagd. Lyckligtvis existerar ingen absolut sanning.  Så därför: Död åt diktatorn! Han är en bedragare! Störta tyranniet!

Det här är inte Sanningen, möjligen det här!

Om du säger ”Här är sanningen” har du kört i diket på den väg Jesus talar om, fått slut på bensinen eller dylikt. Du har hur som helst stannat! I din utveckling! Inga mer framsteg!

”Bedra inte er själva. Den av er som tycker sig vara vis i världslig mening måste först bli en dåre för att bli vis. Ty denna världens vishet är dårskap i Guds ögon. Det står skrivet: Han snärjer de visa i deras slughet, och vidare: Herren vet att de visas tankar är tomhet.”                        (1 Kor 3:18-20).

Dumheten, själens svaghet räknas inte så allvarligt. Andens fel är värre. Hat, vrede, avund och alla döds-synderna. Men det godtar in förnuftets filosofer, värde-nihilisterna, som vägrar tillmäta andens kvalitéer någon existens. Värderingar har inget sanningsvärde. Sådant anses bara finnas hos förnuftet och i dess logik. Detta bestrider Paulus ursinnigt.

Hans åsikt är klar. Om det finns någon sanning, så är det hos anden den kan finnas: Tro på att något är rätt (sam-vete), hopp och kärlek.

Sanningen är funktionell. Mår du bra av och utvecklas av din övertygelse, så är den sanningen, tills vidare. Men Vägen svänger! En smal serpentin uppför berget Karmel. Ståndpunkterna försvinner bakom dig.

Kreativitet

I ”uppenbarelser” kom budskapet till församlingen. De troende framförde budskapet ur andens djup. Inspiration och kreativitet. ”Det är ju uppenbart att ni är ett brev från Kristus, utskrivet av mig, inte med bläck utan med den levande Gudens ande, inte på tavlor av sten utan i era hjärtan, på tavlor av kött och blod.” (2 Kor 3:3).

Kreativitet gjorde kyrkofäderna vansinniga

Kreativitet skapad i en miljö, som Paulus planterat och Apollos vattnat. Kreativitet var det som gjorde kyrko-fäderna vansinniga på sina ”heretiker”. Det har Elaine Pagels berättat i sin bok ”De gnostiska evangelierna”.

Men gnosticismen hade en på sitt sätt logisk lära med sina teser och dogmer. Det får man ju ha, men som sagt, var beredd på att smågrisiga byggen inte tål ett flås. En broder i tron kan redan nu ompröva bygget. Och läror som omprövar sina hypoteser kallas vetenskap, i detta fall filosofi, och inte gnosticism.

OK. Religionsfilosofi. På den tiden gick det inte att skilja på religion och vetenskap. Det saknades då, och för lång tid framöver, någon som helst vetenskaplig grund för att bestrida gudars och högre världars existens.

Ur skeptikerns och ateistens synvinkel är det idag något bättre, men riktigt bra är det fortfarande inte.

Hur behandlar Paulus Gamla Testamentet?

Jo, han citerar för att stödja tesen ovan. Han skriver: Den stolte skall ha sin stolthet i Herren” (Jer 9:24). Det upprepar han (2 Kor 10:17). Man skall inte vara stolt över världens vishet, utan över Guds ”dårskap”! Fy för smart lärdom! Det är samma sak medVem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom?” (1 Kor 2:16, från Jes 40:13), upprepat i (Rom 11:34).

Det går inte att läsa sig till kunskap om Gud, men Men vi tänker Kristi tankar” (1 Kor 2:16 slutet). Det ser ut som en motsägelse, de två meningarna i vers 16: Vem känner Herrens tankar – Vi tänker Kristi tankar. Men motsägelsen finns inte där!

Det första gäller det logiska, där Gud antas överträffa varje människa. Det andra, Kristi tankar, gäller andens värderingar, kärlekens, samvetets, rättens, moralens, empatins och för den delen även skönhetens bud.

Alltså, ge f-n i att söka sanningen i texter! Du kan aldrig utforska Gud. Istället: Älska varandra! Läs länken! Där är den befallningen framtagen i sökfunktionen hos bibeln.se. Jesus upprepar den tre gånger. Paulus upprepar den två. Petrus likaså. I Johannes brev upprepas den fyra gånger. Den befallningen är inte intelligent och smart. Men Paulus kallar den Kristi tankar.

Villolärarnas Fader

Det första Paulusbrev jag läste var Galaterbrevet. Det var kortast, och jag ville få något grepp om hur han skriver. Brevet störde mig svårt. Paulus framför i brevet helt mot-satta åsikter till vad jag fått höra att han hade. Allt som sagts var fel!

Jag griper tag i tanken på en personifiering av frihetens och demokratins idéer. De var ett riktigt hatobjekt för de apostoliska fäderna: ”Det är Gud som har tillsatt oss och gett oss makten över er!” Det skrev Clemens, biskop i Rom och den förste av de aposto-liska fäderna, ca 90-100 i brev till församlingen i Korinth, generationen efter att denna gjort som Paulus upp-manade, uppror mot sina präster (2 Kor 11:13 m.fl.).

Jag tar följande vers och byter ut orden laggärningar, som har innebörden föreskrivna gärningar, mot ”föreskrivna sanningar” (det Gud har sagt är sant) och namnet Jesus Kristus, den som gjorde oss fria (Joh 8:32,36 m.fl.), som är frihet (2 Kor 3:17), mot ordet demokrati:

”Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom sanningar utan genom tron på demokratin. Därför har vi också satt vår tro till demokratin för att bli rättfärdiga genom tron på den och inte genom föreskrivna sanningar, ty av föreskrivna sanningar blir ingen människa rättfär-dig” (Gal 2:16).

Paulus är fast i begreppen själ och ande

Motsatsparen är begär och kärlek, samt logisk sann och rättfärdig. Begär och logik är jordiskt, kärlek och rättfär-dighet är himmelskt. Själen stiger från jordisk logik (en sorts – världens – vishet) till himmelsk rättfärdighet (en annan sorts vishet). Anden stiger från jordiska begär (en sorts kärlek) till himmelsk kärlek (en annan sorts kärlek).

I det följande, där Paulus framför sin grupps åsikt, byter jag också ut tro (på vad som är rätt) mot samvete, helt i enlighet med vad jag hävdat både ovan och tidigare: Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av sam-vete, oberoende av föreskrivna sanningar” (Rom 3:28).

Starka ord

Och så har vi detta roliga: Men över alla dem som litar på föreskrivna sanningar vilar en förbannelse” (Gal 3:10).  Paulus använder ofta kraftfulla ord. Som sagt, det står egentligen ”laggärningar”. Det är ofta ritualregler, som de troende iaktar med fanatisk iver.

Paulus förnekar ”de väldigas makt” över Gud

Äter du inte fläsk och är du omskuren, så kommer du till Gud, även om du super, svär, slåss, stjäl, ljuger och bedrar. Eller bär bombbälte. De rätta tvagningarna och bönerna är också effektiva för att tvinga Gud öppna porten.

De väldiga apostlarna (2 Kor 11:5, 12:11), som Paulus ironiskt kallar en del präster i Andra Korinthierbrevet har alltså enligt sig själva en väldig makt. I angreppen på dem klargör Paulus åter och åter att Lagen inte ger rätt-färdighet. Tvärtom, bokstaven dödar, men Anden ger liv” (2 Kor 3:6).

Han förkastar lagen och talar om frihet från dess änglar, som varit judarnas förmyndare. Han kallar väldigheterna falska bröder, och anklagar dem för att spionera på de kristnas frihet, för att förslava dem (Gal 2:4).

Men så finns det något mycket mer uppseendeväckande: Bara om jag åter bygger upp detta som jag har rivit ner gör jag mig till lagöverträdare” (Gal 2:18). Om jag bygger upp en ny lag med nya föreskrivna sanningar, nya laggärningar i stället för de gamla, gör jag något fult.

Förnekar magin

Innebörden torde vara, att om du tror att du kan svina ner dig och ändå vara rättfärdig genom att dricka vin i kyrkan, är du utestängd från Kristus och har hamnat utanför nåden (Gal 5:4). Vinet är ingen magi, som tvingar Gud acceptera dig, det är en bön med teckenspråk, och Paulus tror på bön.

Jag misstänker att elevationen hör till gruppen ”döda gär-ningar”, som Paulus talar om (Heb 6:1, 9:14).

De nya Lagarna

Det är uppenbart att Paulus fiender sysslar just med det, att bygga en ny Lag i stället för Toran (GT). De satt och skrev på den redan på Paulus tid. Det skrivandet gör Paulus upprörd.

Det är även många som har skrivit senare. Muhammed skrev Koranen. Joseph Smith skrev Mormons Bok. Det finns fler. Men om du tänker efter, kanske du kommer på vilka Paulus menade.

Var försiktig! Enligt Paulus är man inte kristen, om man litar till sådana texter.

Skriftsynen

Det här är inte ett angrepp på Nya Testamentet och Bibeln. Det är ett angrepp på den vanliga bibelsynen. Den skriftsyn som kyrkorna delar med Islam, mormoner och andra. Det är den som Paulus angriper, och det är hans angrepp på den, som har framtvingat så konstiga tolk-ningar av hans brev.

Kyrkorna kan inte acceptera hans åsikter. Man bär ju ”den heliga traditionen” från de villolärare Paulus angriper. Det var de som vann kampen om kyrkan och fastställde vad som är sanning. Spikade fast sanningen. Korsfäste honom igen.

Förhållandet till nästan i pluralis

Invändningen mot mitt resonemang är att jag gjort politik av alltsammans. Demokrati är ful politik! Svaret blir att i så fall är diktatur Guds sanning! Och så har jag mitt gamla svar från min skoltids lärare i kristendom, en adjunkt och en konfirmandpräst.

De sade att kristendomen handlar till hälften om för-hållandet till Gud och till hälften om förhållandet till nästan. Det senare kallas i pluralis politik. Eller hur? Ibland undrar jag om inte den synen på politik börjar dyka upp på sina håll i kyrkan. Det är mycket bråk i den numera. Lite liv. Fast den behöver mer.