Etiketter
Jag skrev en liten kommentar någonstans, där det på-stods att Adams första hustru skulle vara ett medeltida påhitt. Den ser ut så här, sedan jag modifierat den något.
Lilith är urgammal. Abrahams familj tjänade andra gudar i Ur borta i Mesopotamien på andra sidan Eufrat (Jos 24:2). När han senare mötte den kanaanéiske prästkonungen Melkisedek i (Jeru)Salem ca 1500-2000 f.Kr., konverte-rade han till kanaanéernas tro (1 Mos 14:18-20, jfr även hebréerbrevet).
Den tron hade cirka 200 f.Kr. utvecklat flera riktningar, varav en liknade det vi kallar judendom (fariseismen). Utöver den fanns sadducéerna, tempelkulten och esséerna m.fl.
Melkisedeks Gud hade dock två hustrur, och skulle män-niskan vara en avbild av Gud, så måste även Adam ha två hustrur. Den ena var upprorisk och beskrivs i medeltida konst som en ful get med kvinnobröst. Den andra är kär-lekens och samvetets ande, en mycket heligare ande än dödssyndernas ande.
Gud fördrev den ena av sina hustrur, och det gjorde män-niskan också (och gör fortfarande), men … ja … hm … vi väljer ju inte precis på samma sätt som Gud.
Kufisk typ han Gud, varför gifta sig med en kvinna som han ju måste ha vetat att han senare skulle skilja sig ifrån?
Är man allseende och allvetande så borde man ju inte heller behöva ändra sig.
Man undrar om han fortfarande är gift och i så fall med vem och är hon kanske Jesus morsa? Vem var då jungfru Maria, eller var hon kanske gift med både Gud och Josef???
Gräv på Christer!
Christer, vad tror du om den här gubben?
Jag får känslan att man måste sila snacket ganska ordentligt, men att han ändå har en del förståelsen för den ursprungliga betydelsen av dom gamla texterna.
Det verkar vara en intressant kille. Han plockar fram sådana fel i bibelöversättningarna jag reagerat för. Det tar ett tag att lyssna igenom hans föreläsning. Jag vill begrunda.
Inledningen tycks dock visa att han vill tolka Genesis traditionellt apokalyptisk: Skapelse och världsundergång. Jag vill mer uppfatta det som en beskrivning av människan, i sig själv en värld.
Jag tolkar bibeltexten som att tidig kanaaneisk eller fenicisk tro var en sorts reinkarnations-lära. Vår kropp (= värld) drabbas av waste and desolation och vi får befallning göra om våra liv.
Jag tycker mig stärkas i min tolkning av hans första 15 minuter. Stor-apokalyptiskt bom och pang har jag lite svårt för, men det fascinerar tydligen många.
Nu har jag tittat på några fler videosar med honom och hans apokalyptiska ideer gränsar nog till den rena diagnosen, men kanske finns där ändå ett och annat guldkorn att vaska fram.
Mycket har rensats bort inom kristendomen. På gott och ont.
Men mycket har också lagts till i efterhand. För att skruva till och förvränga innehållet i syfte att ge Jesus gudomlig status. Så kallade interpolationer.
Kan inte du, Christer Brodén, skriva lite om sånt också? Inte bara om det som kyrkofäderna och andra apologethycklare har ansett sakna den grad av rumsrenhet som krävs för att de religiösa ska kunna känna sig glada och belåtna med att slippa tänka till själva. Det är ju detta som Lying for Jesus-rörelsen syftar till: att invagga de gudstroende i falsk trygghet och fördjupad auktoritetstro.
Ett tips: Du skulle ju kunna utgå från innehållet i denna artikel: http://www.biblicalarchaeology.org/daily/biblical-topics/bible-versions-and-translations/absent-from-codex-sinaiticus-oldest-new-testament/ .
Varför saknar den äldsta kända versionen av Nya Testamentets evangelier olika anspelningar på Jesus’ gudomliga status? En slump? Eller har de gudomliga attributen tillkommit/tillagts senare?
Ett ämne/tema som väl borde passa även på din fina blogg, Christer?