Etiketter

, ,


Vi idioter

Bloggen ”Rebellas andra” berättar om jesuitpatern Rainer Carls tankar om 1100-talsfilosofen Petrus Lombardus tankar om skapelsen. Det är djupt och svårt. Den hög-lärde jesuitpatern anstränger sig för att förklara. Rebella får huvudvärk. Jag får hårt filosofiskt problem att tugga på. Aj! Käke och tänder värker.

Vi obildade

Italienaren Pietro Lombardo, som blev biskop Petrus Lombardus av Paris, skrev Sententiæ. Det finns – enligt Wikipedia – ”inget kristet verk, bortsett från Bibeln, som blivit mer citerat”. Har någon hört talas om honom?

En kommentator på Rebellas blogg upplyser Rebella. Det finns en artikel på Wikipedia om Lombardus.

Jesuitpatern Rainer Carls förklarar Lombardos tankar och frågor ungefär så här: Vilket material kunde Gud använda för att skapa, när intet fanns? Jo, bara sig själv!

Tolkien skapade Bilbo. Också Tolkien skapade av det enda livgivande, som stod honom till buds, sig själv. Därför finns Bilbo som en tanke, ty det var av sin tanke, som Tolkien skapade honom.

Tanke och/eller skapelse?

Jag försöker tolka och omformulera och eventuellt provo-cera fram omformuleringar och diskussioner av Rainar Carls ord: Bilbo borde alltså finnas i Tolkiens tanke, men han finns i min. Bilbo är någonting, men var finns han?

Om han finns i mig och är en del av min tanke, så borde han dö om jag dör. Men han dör bara om alla dör. Därför undras om Bilbo är Bilbo, eller är han bara min tanke? Tanke och/eller skapelse?

Om jag är Guds Bilbo, skapad som en romanfigur, så är jag i Gud. Sedan kan jag inte längre följa, tolka och om-formulera jesuiten. Det blir för svårt eller jag hittar för mycket invändningar mot resonemanget. Till exempel säger han: Vi kan inte lämna Gud.

Varför inte? Bilbo lämnade Tolkien och kom till mig. Men att jag inte hänger med Rainer Carls är inte det värsta.

Vi är inte smartare än en tredjeklassare

Lasse Kronér handhar femteklassare på TV. Ett ämne som vuxna kan tvingas svara på är religionskunskap. Frågorna hör hemma i årskurs 1 – 5 i grundskolan.

När jag började googla om Lombardus tankar var det första jag stötte på UR (Utbildningsradion). De har gjort fem filmer under rubriken Skapelsemyter. Varje film är ca fem minuter. De första knappa 90 sekunderna är samma introduktion. Kvar är drygt tre minuter undervisning per film.

Första filmen heter Tanke och ingenting! Tanke och intet sade jesuiten. Här nämns inte Lombardus och Carls. Men idéerna – och att indianer var långt före Lombardus med att tänka så. UR skriver Ämnesord: Mytologi, Religion, Religionshistoria, Skapelsen. Och allra värst, Utbildnings-nivå: Grundskola F-3. Alltså årskurserna 1 – 3! Sådant här skall de begripa, när de är 7 – 9 år!

Släng er i väggen pater Rainer, du och Petrus Lombardus! Ingen av er är smartare än en tredjeklassare. Och inte jag och inte Rebella! Vem säger det? Nä, se på själva Fan, berättaren i filmerna är Lennart Jähkel!

Starkaste gudsbeviset är det faktum, att det uppenbart finns någon som har roligt åt oss. Han driver med oss! Övriga bevis är strunt!

