Etiketter

, , , , ,


Galaterbrevets början, förenklad version

(Där han förklarar varför han vill att hans motståndare kastrerar sig.)

Nåd och frid!

Förbannelse över den som säger något annat än jag! Förbannelse över alla som säger något annat än det jag  säger (Gal 1:8f).

Ingen människa har lärt mig evangeliet! Jag fick det genom en uppenbarelse av Jesus Kristus (Gal 1:12)! Efter det tog jag mig till Arabien, där jag förkunnade evangeliet för hedningarna (Gal 1:17) i tre år innan jag återvände och träffade Kefas.

(Kefas är Petrus namn på hans modersmål arameiska.)

Fjorton år senare, efter ytterligare en (ospecificerad) uppenbarelse, reste jag än en gång till Jerusalem och träffade åter Kefas och dessutom ett par andra viktiga apostlar, Jakob och Johannes (Gal 2:1-9). Då berättade jag vad Jesus hade sagt och vilken förkunnelse jag spred (Gal 2:2ff).

Det blev bråk med falska bröder, som nästlat sig in för att frånta oss friheten i Kristus Jesus och göra oss till slavar (Gal 2:4). Men dem gav jag inte vika för (Gal 2:5), och pelarna (de främsta apostlarna) fann att det jag sade stämde (Gal 2:7ff). Kanske utlovade pengar från mina rika hedningar i Efesos* hjälpte, församlingen i Jerusalem verkade ju hålla på och svälta ihjäl (Gal 2:10).

Senare var jag tvungen läxa upp Kefas, för att han avvek från den sanna läran (Gal 2:11ff). Felet låg egentligen på Jakob och hans folk, som var besvärliga med sin tro på omskärelse (Gal 2:12). Jag hoppas de skär av sig alltihop dom jäv… (Gal 5:12).

Motsättningen gällde samma sak som det jag stred med de falska bröderna om: Om man blir rättfärdig genom att vara slav under detaljerade, idiotiska och ändå tvingande laggärningar eller genom tro på Jesus Kristus och hans sätt att resonera (Gal 2:16).

Är vi syndare, då vi hellre vill tro på Jesus Kristus och hans prat om kärlek och samvete, än på omskärelse och en myriad andra laggärningar, omöjliga att iakta i sin mångfald? I så fall är Jesus vägen till synden (Gal 2:17). Nej! Det är hel fel tänkt! Det är bara om jag hittar på nya heliga tvångshandlingar, och åter låter sådana vara min Lag, som jag automatiskt blir lagöverträdare och syndare (Gal 2:18).

Jag har genom Kristi Lag, samvetets och förnuftets ande, som lever i mig, dött bort från Idiotlagen, bort från bud-ordsreligionen (Gal 2:19f).

*Efesos, se mitt tidigare inlägg, där jag bl.a. berättar om den stora hamn-, finans- och lärdomsstaden Efesos. Den var antikens Rotterdam och Zürich med handel och hedniska rentierer. Där var det aureus i kollekten! Den var även ett antikens Oxford med en paradisisk miljö för den alltid bildningshungrige Paulus.

Aureus, romerskt guldmynt, Caesar Augustus

KOMMENTARER

Det var kapitel ett och två plus en vers från femte. Läs verserna! Bibeln finns på nätet! Det är det han skriver, inklusive hans önskan att de förbannade motståndarna (Gal 1:8f) skall kastrera sig! Jag hoppas att min för-enklade version gjorde texten mer lättläst och begriplig.

Tyvärr har jag inte lyckats förkorta och förenkla den sista av de Galaterbrevets inledande verser, som jag försökt ge en sammanfattning av (Gal 2:21). Förklara går dock.

Varför måste Jesus dö?

Om våra synder var underlåtna laggärningar (olika riter, bland dem främst omskärelse) och Gud verkligen krävde sådant, då dog Jesus för dessa våra synder.

Jesus förnekade ju dem! Han bestred att de är verkliga synder! För att vidmakthålla Lagen och respekten för den, krävde alla lagfromma att hädaren och förnekaren Jesus skulle avrättas. Så skedde, men då Gud lät honom åter-uppstå, sade Gud därmed, att allt var fel!

Juridik

Den Högste Domaren upphävde både domen och straffet! Gud godkände och fastställde även Jesus fullbordan av Lagen (Matt 5:17).

Guds Lag är inte upphävd, men den är ändrad. Nu gäller annat! I mitt svar på en kommentar till föregående in-lägg skrev jag ungefär detta om den saken: 

Matt 5:17 är en vers, som översätts olika i 1917 års Bibel och i NT81 (Bibel 2000). I 1917 års version säger han, att han inte kommit för att upphäva lagen, utan för att full-borda den. I den nyare versionen har han kommit för att ”uppfylla” den.

En lag som måste fullbordas är det något fel med. Den måste ändras, kompletteras, justeras eller annat som för-ändrar den.

Dåliga tolkningar

I NT81 och Bibel 2000 har man alltså ändrat Jesu ord till uppfylla. Det kan tolkas som att han kom för att befästa GT’s regler, det vill säga se till att de uppfylls eller iakttas.

Men då står det inte så i Bibeln! Det är Bibeln som tolkas så, och det är en väldigt stor skillnad.

Den logiska förklaringen är …

Det finns logik i Paulus ord om uppenbarelsen. Jesus sade till lärjungarna, inklusive Kefas, ungefär detta: ”Idioter” (Matt 16:9). Läs själva! Jesus var tvungen, att leta upp den intelligente Paulus och sätta honom i arbete. Som uppstånden och ett med Gud Fader kunde Jesus det.

… att Jesus måste dö, för att vi …

Om du vill tro, får du göra det. Om du inte tror, så låter du bli. Jag är helt nöjd om jag får till logiken i budskapet.

… skall kunna äta fläskfilé i gräddsås

OK om Gud finns och om Han lät Jesus uppstå, men jag har förut aldrig fått till någon begriplig förklaring till var-för Jesus måste dö för våra synder, eller hur han där-igenom kunde frälsa oss från dessa. Men om våra synder var att vara oomskuren och äta fläsk, då kan jag vara djupt tacksam för att han frälste mig från bl.a. ångest för fläskfilé i gräddsås.

Min Kamp à la Paulus

Alltså: Enligt Mose Lag (och Koranen) skall synden fläsk-ätning i princip orsaka samma ångest som att mörda. Men vi vet att det senare inte ger de troende nämnvärd ångest. Vi kan därav dra slutsatsen, att sådana här reli-giösa lagar allvarligt skadar vår ande (samvetet). De är farliga! De bör bekämpas!

Fast det här innebär ju, att Jesus inte frälste oss från andra synder. Om du och jag är två feta präster som våldtar små söta korgossar, kan vi inte få den synden förlåten av varandra genom nattvardens sakrament.

Nattvarden är den där heliga ritualen ni vet. Det heter att man måste ”ta den”, för att som kristen inte vara lika syndig, som en oomskuren jude eller muslim anser sig vara.

Rasismen som religion

Förresten, vad var det för sorts synder Jesus frälste oss ifrån? Nattvardsriten är något helt annat än den måltid Paulus talar om. Den var ett förnekande av GT’s (och även Koranens) regler om orenhet, som omöjliggör allt normalt umgänge med ”de andra”.

Aposteln Petrus blev aldrig kristen!

Paulus angrepp på Kefas för avvikelse från den sanna läran gällde just den saken (Gal 2:11-14). Läs! När Jakob dök upp vågade Kefas inte äta tillsammans med oom-skurna hedningar. Ingen kristen gemenskap där heller! Det är just det, som den upprörde Paulus skriver!

Läs de där två kapitlen, när ni läst detta mitt inlägg. Läs gärna hela det korta Galaterbrevet!

Och kanske inte alla de andra elva heller

Kefas, Petrus, som kyrkan bygger på, hade dömt sig själv (Gal 2:11) var en feg (Gal 2:12) hycklare (Gal 2:13). De som gör som han är dårar (Gal 3:1). Läs texten! Motsätt-ningarna i fornkyrkan var uppenbart svåra. Där var det svårt för kärleken (Gal 5:14f).

Den medicinska kompetensen

Nu skall jag skriva om det där skärandet i snoppen i en värld utan hygien!

Paulus levde bland bildade hedningar. Lukas var en grekisk läkare, som slog följe med honom. De visste, att barn strök med i följdinfektioner.

Jo, bakterieläran var okänd, men de hade praktisk och empirisk kunskap. Läkare säger till mig nu idag, att de inte vill skära i onödan. Lukas hade säkert lärt sig att helst låta bli kniven, om det inte var nödvändigt. Trots vår hygien kan det idag ändå bli  komplikationer. 

Juden Paulus svor! ”Förbannelse över idioterna!” Det står i Bibeln! Galaterbrevet. Läs ovan! Där finns vershänvis-ningar. Det finns mer han sagt: ”Var på er vakt mot de där hundarna, de där skadegörarna, den där sönder-skärelsen.” (Fil 3:2).

Paulus var ofta förbannad på sina motståndare.

Den eländiga kvinnofrågan

Paulus är helt modern, men det observeras inte, då de falska redigeringarna påfört honom åsikter om kvinnan, som han inte hade. Jag orkar inte repetera det igen, men utan de redigeringarna kanske folk skulle läsa det övriga i hans brev, och då blir det besvärligt för bakåtsträvarna.

Läkaren Lukas är enligt traditionen evangelisten Lukas men, som länken berättade, det anses idag mindre troligt. Det faktum, att det ser ut som om evangelisten skrivit av Paulus, ger oss dock möjligheten att läkaren Lukas är en källa till evangeliet. Han har förmedlat texter från Paulus till författaren (författarna), och har kanske därför till-skrivits evangeliet.

Men vad gällde bråket egentligen? Principiellt? En förtyd-ligande förklaring kan vara på plats.

Laggärningar

Laggärningar eller döda gärningar (Heb 6:1, 9:14), som Paulus också kallar dem är lättast att förklara. Gärning betyder handling, om ni glömt det.

Mose Lag var tidig med att föreskriva handlingar med magisk förmåga att tvinga Gud öppna pärleporten för dig. Kristna och muslimer har gått i judarnas fotspår, och alla vet idag följande:

Om du äter bröd och dricker vin i kyrkan, skär i snoppen eller ber fem gånger om dagen i moskén, så kommer du till Paradiset. Gud måste öppna porten! Om du sedan svär, ljuger, stjäl, bedrar och super m.m., så klarar du dig ändå.

Du kanske får dricka mer vin eller skära av några halsar utöver snopparna. Fast det gör du ju så gärna, för att betvinga Gud.

Paulus inte bara förbannade snoppskärarprofeterna, han sade till dem, att den som vill komma in måste hålla hela Lagen, vartenda bud! Men att hålla alla för- och påbud är omöjligt. Det har han ju helt rätt i. Vem har någonsin sett, eller ens hört talas om någon, som klarat det?

Men som vi alla vet, så tycker snoppskärarna och andra religiösa, att deras favoritbud är mycket viktigare än buden mot bedrägeri, våld, sex och annat. De tycker att det oftast räcker att tugga oblater och för kvinnor att bära burka. Tända ljus i kyrkan och ge tiggare en allmosa är också viktigt.

Tro

Tro på Jesus Kristus är alltså motsatsen till laggärningar. Det är inte motsatsen till gärningar.

”Älska varandra” (bl.a. Joh 13:34) är ett bud, som fram-tvingar handlingar, som skiljer sig ifrån döda handlingar, ifrån laggärningar. I mitt svar på en kommentar till före-gående inlägg, säger jag en del om Lagen, som kan läsas i detta sammanhang. Hela det korta inlägget handlar om att döma de fördömda och förbannade.

En vanlig uppfattning om vad tro på Jesus innebär är följande: Jesus har sagt si och så! Det står i Bibeln! Vi vet därför att tro på Jesus innebär, att om vi doppar huvuden i vatten, dricker vin, tuggar bröd och bedjer våra böner, så tvingar vi Gud att öppna pärleporten till Paradiset. Nämnda gärningar har den magiska kraften, till skillnad från snoppskärande och burkabärande, som bara är vid-skepelse.

Som sagt, laggärningar, döda gärningar fungerar inte! Du kan inte rånmörda gamla pensionärer och sedan springa till prästen och få syndernas förlåtelse. De synder Jesus frälste oss från var idiotierna. Lagarna om det som är värre än brott.

Oj, vad han var förbannad!

Paulus säger, att den som bygger upp en ny Lag i stället för den gamla (Gal 2:18), kommer att bli en lagöverträ-dare och vara förbannad (Gal 3:10ff). Förbannad (2 ggr), förbannelse (2) förbannelsen (1), Paulus är tydlig med sitt grova språkbruk.

Jag får väl lägga till: Vill du tillredas i kokande olja och bli snacks till Djävulens fredagsmys?

Den enda möjliga förklaring av ordet tro som blir kvar, är tro på kärlek och samvete. Det gäller vad Paulus hävdade att Jesus ville att vi skulle göra mot varandra. Vårt för-hållande till varandra. Därmed blir Paulus budskap väldigt politiskt. Och gör man politik av budskapet, så är man heretiker, kättare, ogudaktig och hemsk.

Då ifrågasätter man den traditionella bibelsynen. Guds Ord kan uppträda i ditt inre, men ”heliga skrifter” skall du akta dig för, även om de kan vara väldigt värdefulla.

För mig verkar det som om Paulus ville förbjuda sådana. Att tillskriva Paulus vän Lukas ett evangelium, kan ha varit ett sätt för villolärarna att bedra kristenheten.

