Etiketter

, ,


Jag rebloggade just ”Rebellas andra” senaste in-lägg. Det kan alltså läsas här eller där. Frågan som ställs gäller vilket människovärde ett befruktat ägg skall till-mätas. 

Min kommentar blir denna: De hundra äggen har ju hundra gånger mer potential när det gäller nya liv, sperma och ägg, men 15-åringen är ju ett förverkligat liv. Vi har 100 tänkta, teoretiska möjligheter mot en verklig-het.

Jag kan bättra på de tänkta teoretiska möjligheterna, för att påvisa det låga värdet på hypotetiska liv:

P.g.a. förväxling, eller bara för att du (Rebella) inte varit detaljerad, kommer behållaren från en institution som sysslar med djuravel. (Det må vara fel, men visar att allt spekulerande kan vara fel. 15-åringen är dock aldrig fel. Hon är alltid verklig.)

Enligt min mening är vi inne på en fråga närliggande den om Gud vill ha goda gärningar eller böner och ritualer. Verklighetens handlingar mot vår nästa eller knäfall och bludder enligt teologiska teorier.

Konsekvenser av tankarna: Levande människor hör till verkligheten. Deras ägg och sperma representerar möjligheter. Varje kombination av ett ägg och en spermie är en hypotetisk möjlighet. En kvinna, som blir gravid, utplånar otaliga möjligheter till existenser, som annars hade kunnat bli till under de följande nio månaderna.

Mer än nio månaders spermaproduktion hos mannen sker förgäves. Det är alltså lika illa att bli gravid, som att använda preventivmedel. Det där fostret är i vägen och hjälper sin mor att mörda otaliga syskon. Det är likt en kondom ett mordredskap. Inte att undra på, att vi påstås vara födda i synd.

Och jag, som är gift far och farfar, kommer därför snart att brinna! Jag hjälpte ju min hustru att bli gravid.

Det här blir uppenbart galet. Felet i resonemanget är att vi jämställer verkligheten med hypoteser. Vi jämställer verkliga människor med fantasifoster.

De befruktade äggen är visserligen verkliga, men den där 15-åringens stamceller och andra kloningsbara celler  är också verkliga och otaligt många fler. Hur många millioner människor kan det bli av henne?

