Etiketter

, , , ,


Tempelkult

Judarna hade sin tempelkult i Jerusalem. Detta verkar vara en kylig finsk utläggning om sådant. Det är det bästa jag hittar om saken.

När jag googlar på ordet tempelkult hittar jag en hel del, som jag ogillar. Blodiga offer, barbariskt och konstigt. Jag hittar en länk om mormonernas tempelkult. Jag märker, att jag inte tycker om tempelkult.

Det sägs vara hemligt värre, men hur har man då fått reda på detta? Kanske vet hela världen det några stycken vet. Har mormonerna sin egen Edward Snowden? Här finns det tydligen en intressant bok att läsa. Det blir för framtiden. Flera kanske.

Tempelkulten drevs av de aristokratiska sadducéerna. De vördade endast Torah, de fem Moseböckerna. Mishnah, den fariséiska lärdomens verk, såg de visst som sentida påhitt. Sadducéerna var konservativa, gammaldags judar. Alltså gammaldags på den tiden.

Fariséerna var medel- och underklass, som bråkade om reformer och renhet. Aristokraterna däremot hade inte lika svårt för sina ”orena” likar i Rom och grekisk kultur. Sadducéerna styrde i Jerusalem och templet till romarnas förstöring av alltihop år 70 e.Kr.

Gammaldags judendom

Förutsättningarna för den gamla judendomens existens försvann. Så ock aristokraternas teologi: 1) Gud ingriper inte i våra liv! 2) Det blir ingen återuppståndelse! 3) Det finns inget liv efter döden, inga straff eller belöningar, själen upplöses. 4) Det finns ingen andlig värld med änglar och demoner!

Det fanns kanske mer, men det där räcker. Det tycks mig som att gapet mellan kristna och nutida judar, fariséernas efterträdare, är ganska litet jämfört med gapet mellan fariséer och sadducéer.

Enligt vår nutida mening måste väl saducéernas gammel-dags judendom ses som rena hedendomen. Lägg så till att tempelkulten var blodig.

Tempelkult är primitiv religion

Min egen spekulation är att Klippmosken blir kvar. Att bygga upp templet igen, kommer att orsaka krav från de galnaste av judarnas fundamentalister: Nu skall vi sätt igång igen! Blodiga offer!

De sekulariserade judarna fasar nog inför tanken. Skall man återskapa sadducéismen blir det inbördeskrig i Israel. Om man försöker återgå till rötterna, hamnar man tidigare än man anar i människooffer och Molokdyrkan.

Tempelkulten i mormonkyrkan visar vägen. Den som läser mina länkar ovan hittar nog texten om denna ritual: Först får de underordna sig ”Lydnadens lag” som är ett förbund, i vilket kvinnorna går ed på att lyda sina män på samma sätt som dessa lyder Gud.

