Etiketter

, ,


Jag kom på, att jag gillade ett inlägg på en annan blogg. Därför skrev jag en kommentar. Om den inte godkänts (än), så finns den här.

Reza Aslan har tydligen ”stulit” en formulering jag använde för många år sedan: Vägskyltar med pil och ortnamnet ”Sanningen” kan ju stå hur långt som helst från Sanningen. Jag lade dock till, att om vägen är krokig, så måste pilarna peka åt olika håll, be-roende på var man befinner sig på Vägen.

Vill ni läsa inlägget jag gillade, får ni klicka här. Det är alltså ”Rebella undrar”, som jag har läst.

Vill jag spinna på idén, kan jag säga, att vägen uppför berget Karmel är en serpentinväg. Det går fram och tillbaka och runt hela berget om man vill komma uppåt. Och den, som inte svän-ger i kurvorna utan försöker går rakt mot Sanningen, faller ner i Avgrunden.

Obs ni som läser länkar (nu den om Karmel)! Jag har inte ägnat mig åt askes och dylikt. Det får ni göra själva. Lämplig bild hämtade jag från Wikimedia. Den visar tydligt, att Norge är ett … land, för bilister. Och ännu värre för cyklister.

Skall vi kalla det för Trons Väg? Längst ned ligger en hög ihjäl-slagna förnuft.

640px-Trollstigen_Norway_2006

Helst skall man väl vara en slingrig orm, för att ta sig uppför. Då är man ju evolutionärt anpassad till miljön. Där fick jag chansen länka till mitt första inlägg och dess forntida beskrivning av vårt slingriga intellekt i Kunskapens Träd.

