Etiketter

, ,


I lag kodifierad moralisk regel har upphört att tillämpas

På sistone har jag läst om vad vi skattebetalare ger för migrationsverkets ettor till flyktingar. Hyrorna närmar sig 50, 60 och 70.000 kr/mån. En uthyrare, vars ägare är miljardär (han har sex miljarder kronor), tar 46.500 kr/mån för sina ettor. Det motsvarar påslag på över 1400 procent.

Jag har kort googlat på ordet ”ocker”. Wikipeda skriver. Här finns vad lag24.se skriver. Och det här från svt.se är intressant. Det finns lag mot ocker, med straffsatser på upp till fyra års fängelse, men lagarna används inte. Sista gången var 1995, då HD fastslog, att 132 procent är ocker.

SVT (länken ovan) hittade exempel på nästan 24.000 procent! Problemet tycks vara, att ingen vill polisanmäla (”Det är inte mitt bord.”). Åklagare och polis tar inte tag i det, inte konsumentverket och inte någon annan heller. Lägger man ned utredningarna, om allmänheten (du, jag) polisanmäler?

Varför?

Får de som anmäler obehag av det? Är ockrarna för mäktiga? Är det som med Hells Angels, Bandidos och Original Gangsters? Ingen vågar anmäla, ingen vågar vittna. Och den politiska makten saknar viljan. Varför då?

Vad är vilja?

Vilja, av fornnordiska vile. Det betydde egentligen ande eller livskraft. Tro på sådant är religiös vidskepelse! Det finns inte! Politik är inte att vilja, utan att vara död!

Vad är moral?

Moral. Det är bara flummig värdering. Gott och ont är religiösa begrepp i Bibeln. Sådant finns inte! Vidskepelse! (Värdenihilismen).

Vad är av värde?

Vi är rationella, logiska och förnuftiga! Det enda värde som existerar, det enda som är gott, det är vinst. Det är rationellt, logiskt och förnuftigt!

I mitt förra inlägg skrev jag, att man kan låta bli att tro på Gud. Jag tänkte då särskilt på vissa gudsbilder och på otillbörlig tillbedjan. Men jag skrev också, att man inte skall byta ut sådan tro på Gud mot tro på något ännu värre.

Vinner hela världen, men förlorar sin …

Jag skrev om själen i mitt förra inlägg, och att de mätningar av hjärnan, som skulle bevisa att vi saknar fri vilja, enklare och lättar går att tolka som att vi har en själ. Om de där experimenten bara inte hade varit så tvivelaktigt primitiva! Då hade själen varit bevisad. Då hade jag kunnat skrämma skiten ur ockrarna.

Ifall de tvingas tro på själens existens, så måste de ju överväga huruvida annat som sägs om den också kan vara riktigt. Gissa vad som sägs hända med ockrarens själ! Tänk vad lyckligt skadeglad den kan vara, som har sådan tro!

Vidskepelse? Som Ockrar-Fan tror?

 

 

 

