Etiketter

, ,


Jag gjorde en kommentar på en annan blogg. Vi får se om den godtas. Jag lade in den på min blogroll, då den verkar intressant. Den heter: ”Rebella undrar” och är visst bara två månader gammal. Vill ni läsa det jag skriver, vill ni nog också läsa den. Så klicka er dit och läs det jag kommenterat!

Kommentaren

Vi har sanningen och vi har Sanningen. Redan sanningen är det dåligt med. Det är ofta inte sant, att det står si och så i Bibeln. Det står si och så i just denna svenska bibelöversättning, där originaltextens budskap tolkats. Men är det sant?

När det gäller ämbetsfrågan, kom jag tidigt fram till att Paulus både förvanskats (redan i fornkyrkan av en eller flera ”Pseudopaulus”) och feltolkats, se mina tre inlägg om det med rubriken ”feminism i Bibeln”

https://christerbroden.wordpress.com/2014/02/07/feminism-i-bibeln/

Sv. Kyrkan har avfallit, men från vad? Från förvanskningar och feltolkningar?

När det gäller Sanningen med stort S har jag även på andra sätt än med min blogg i många år hävdat, att sanningen är funktionell, och att världen till väsentlig del är kaotisk.

Kaos är motsatsen till Kosmos – de kosmiska makternas ordnade värld – som är deterministisk och inte kan acceptera den fria viljan. Kaos går det inte att formulera några logiska korrekta (sanna) beskrivningar av.

Men vi kan säga, att Sanningen är det som fungerar. Jag har min Sanning och du har din, och i morgon måste vi byta, för då fungerar de inte längre.

Så gör kanske Sv. Kyrkan, när den vinglar fram efter den smala och krokiga vägen uppför berget Karmel. Den raka och breda vägen lär leda till fördärvet. Kyrkan kan i det åberopa Bibeln (Matt 7:13f), men så klyftiga är de inte.

Om Egyptens kaosgud, som Moses tydligen tog med sig på utresan, har jag skrivit om i dessa inlägg

https://christerbroden.wordpress.com/2014/01/09/evolutionen-ar-gud/

https://christerbroden.wordpress.com/2014/01/22/den-ohangde-sonen/

