Etiketter


Inspirerad av en dikt av A:lfr-d V:stl-nd i aktuellt nummer av Grönköpings Tidning, trasslade jag mig in i en sluten debattgrupp på Facebook, där nära 1000 kristna, judar, muslimer och ateister sägs debattera. Själv definierade jag mig som jag brukar, heretiker eller kättare. Den som har fel tro, en gossen Ruda.

En Mohamed hade lagt in en länk till youtube, där tämligen fundamentalistiska frågor till kristna om den kristne Guden sjöngs. En Fatima skrev, att han inte skulle få något svar, för ”det har de inte”. Det verkar vara många troende muslimer på forat. Jag har hunnit se åtminstone en svensk konvertit.

Jag kunde inte låta bli och lämna ett svar. Jag hoppas på reaktioner bland forats tydligen ganska aktiva medlemmar. Kanske får jag något i utbyte att spinna ett inlägg på. Fast när jag nu kollade, var mitt svar försvunnet. Lägger dit det igen. Få se hur det går. Ett par andra svar jag lämnade där i andra ämnen är kvar och blev gillade.

Delsvar 1

Mysteriet Gud kan bara beskrivas i liknelser. Prova den här: Han är en spegel! Spegeln berättar sanningen om betraktaren. Världen är bilden i spegeln. Världen är ofta ond. Vems är felet, spegelns eller betraktarens? Guds fel eller människans?

Delsvar 2

Om vi ser Gud i världen, i spegelns bild, kan det bara vara Guds uppenbarelse i betraktaren, i människan, som vi ser. Och i vilken människa uppenbarar sig Den Barmhärtige? I den rike och mäktige? Då ser du Gud i farao, i presidenten, i sultanen, i bankiren och i industrimagnaten. Ser du verkligen rätt då?

Delsvar 3

Muslim, kristen eller annan. Den gudsbild de flesta har är sådan, att det bara är att definiera sig som ateist: En sådan gud tror jag inte på! En sådan! Mysteriet begriper sig ingen på, så det är ingen idé att tala om Honom. Ibland kallas Han en tankekonstruktion.

Ni som läst mina inlägg här på bloggen känner igen mina tankar.

Advertisements