Etiketter

,


Det är för varmt att tänka idag. Jag slöskriver lite för nöjes skull.

Jag lägger blicken på andras bloggar då och då. De dyker upp under rubriken ”Du kanske gillar …”, då jag loggar in på mitt WP-konto. ”Följs av personer med liknande intressen” står det om Carl Bildts blogg. Så står det om Varghjärta också. Hur skall det tolkas? Trevligt med ett gäng med liknande intressen och åsikter.

Lite allvarligare: Det verkar vara mycket långt kvar till ett genombrott för artificiell intelligens.

Våldsamheter

En av många bloggar, som jag lagt blicken på lite grann, är Aktivarium. Den tar upp våldet och att våld är oaccep-tabelt oavsett vem som drabbas och vem som än utövar det. Det finns inget gott våld!

Det här tycks leda till en hatisk debatt. Kommentarerna är hätska. Hänvisningarna till andra bloggar, inlägg, artiklar i tidningar m.m. leder till invektiv, otrevligheter och ofta dåligt språk.

Giftigheter

Jag får då associationer till det jag skrivit, att ormen i Kunskapens Träd är en symbol för intellektet, vår sling-rigaste och giftigaste egenskap.

Jag var nyss in på ett diskussionsfora, där någon påpekar att Bibeln målar upp ormen som Ondskan själv. Men det är motstridiga bilder vi möter av ormen i GT. Det är definitivt inte Djävulen, som ormen symboliserar. Jag repeterar.

1. Seraf betyder lysande orm. Serafimerriddare. Serafer är de allra högsta änglaväsendena.

2. Mose stav förvandlades till en orm, då han kastade den på marken. Men alla hade sådana stavar. Moses bror Arons grönskande stav var värst. Aron beskrivs som talför och fick bli präst. Hans orm åt upp de ormar faraos trollkarlar hade. Det är en beskrivning av intellektens kamp.

3. Nehushtan måste man leta efter på engelska Wikipedia, för att få reda på något om. Det var en orm av koppar, som Moses lät förfärdiga och sätta upp på en stång. Den bars framför israeliterna som ett fälttecken. Nehushtan hjälpte mot bett av giftiga ormar. Måhända en symbol för predikan och tröst. Den skeptiker, som vill läsa om den på svenska, tvingas in på religiösa sidor. Ateister med högt blodtryck bör inte läsa.

Om vi ser på punkt 2 ovan, inser vi kanske varför ormen fick dåligt rykte. Det är ju vi som är ormen, den är vårt eget intellekt, vår grubblande själ, och den blir uppen-barligen ibland besatt av det som kallas onda andar. Det är attityder och galna idéer. Det är alltså inte ormen, som är det onda. Den är vårt husdjur, och här gäller sådan herre, sådan hund.

Det vi ser i dessa ormberättelser är ett språk byggt på föreställningar om världen, som vi inte längre har. Vi misstolkar det språket. Men om vi förstår det, behöver vi inte reta oss på det och dess bilder. Det vi möter i myterna är ett samtal om vårt psyke utifrån en forntida teori om detta. Att psyket inte alltid är i bästa skick förnekar ingen.

Läs kommentarerna i debatten ovan och i andra debatter! Det är slagsmål och folk är ju besatta. Giftet sprutar. Fan är lös! Eller hur? För övrigt, var det någon som såg Maud Olofsson slingra sig? Varför är det här språket så svårt att förstå, när vi fortfarande talar det?

Monarkistiskt

Åter till Carl Bildt. Jag delar inte halvt hans åsikter. Jag tycker mycket bättre om deras majestäters, konungarna Karl XV och Oskar II, åsikter om att viss verksamhet inte lämpar sig för privat företagande. De och deras statsråd införde Statens Järnvägar, Kungliga Televerket och jag gissar även på apoteksmonopol och annat.

Särskilt leve kung Oskar! Trots att han inte invigde lika många statliga järnvägar som sin lillebror. Oskar II sprang inte omkring på runda fötter nattetid i Stockholm och pangade gatlyktor, som sin äldre bror, Karl XV.

Karl XV var svårt liberal, inte bara i fråga om flaskan, som kanske hjälpte honom till en för tidig död, utan även ifråga om det sexuella. I övrigt var han ofta lite auktoritärt bufflig.

På den tiden var all liberalism samhällsfarlig vänster. Nu har vi slingrat oss, så att den ekonomiska blivit höger, och Jonas Sjögren riskerar snart anklagas för reaktionär monarkism.

Det var bättre förr

Jarl Hjalmarsson hette en man, som tackade nej till erbjudandet att bli cirkustrollkarl hos Brazil Jack, och i stället blev ledare för Högerpartiet (1950-61, då mina första tio skolår inföll). Han var både rolig och trevlig tillsammans med Erlander och Ohlin i hemmets svindyra svartvita 17”.

”Jarlen” var intensiv förespråkare för svenska kärnvapen och en mer human fångvård. Som pensionär blev han häktesbesökare för Röda Korset. Få ihop det, den som kan!

Hur han slingrade sig på den väg som till Himla bär (han dog 1993) är svårt att förklara. Men visst var det bättre förr, även med slingrandet. Det är visserligen värre slingrande bland kommentarerna till Carl Bildts blogg, men värre i betydelsen sämre. Jarlen var rolig!

Sedan 1960-talet har jag träffat många X-partister och Y-ater, som inte passat in på bilden av hur en X-partist eller Y-at skall vara. Man vet egentligen aldrig vem som är vän och vem som är fiende. Man blir bara överraskad, på gott och ont.

När det gäller kommentarerna i Bildts blogg, kan jag nästan tycka synd om honom, men jag tror att han har någon som hjälper honom att rensa i ormboet.

