Etiketter


En period av dålig hälsa har hållit mig borta från bloggandet. Hoppas jag kommer igång snart. Har strötittat på History Channel på TV. Ancient Aliens heter ett program där, som får blodtrycket att stiga. Pseudovetenskap och pseudohistoria.

Det är en sorts bokstavstro av den knasigaste sort man ser där. Det är en sorts parodi på fundamentalism. Varje ängel som visat sig i Bibeln antas ha varit en utomjording med raketbälte.

De som tror på detta, kan ju inte vara kristet troende. Det är inte att i något avseende förneka Bibeln, som en vanlig heretiker/kättare kan göra på olika sätt. Det är att förlöjliga den och även andra skrifter. Och det är dummare, än att ägna sig åt barnatro.

Jag orkar inte framföra mer kritik av programmet. För er som är ateister är faran med att titta på sådana program, att ni kan förledas tro, att JV och liknande är genier. Allt är ju så att säga relativt.

Jag vilar nog upp mig ett tag till.

