Etiketter


Med anledning av Daniel Forslunds svar på föregående inlägg har jag gått in och läst lite mer på den sida jag länkade till. Den är kristen, men bör kunna väcka jubel bland alla er ateister.

Orsaken är Daniel Forslunds kritiska artikel om Ulf Ekman följd av intressant statistik över psykiska problem och självmord bland avhoppare från Livets Ord.

Men framför allt är det en likaså kritisk och rolig svarskommentar från honom om en vän till Ulf Ekman, Tommy Dahlman. Denne verkar lite väl exalterad, och blir beskriven på detta sätt:

Wellnessgurun som myntade rubriken ”Pastor Ulf Ekman är den svenska kristen-hetens svar på fotbollens Zlatan.”

Han har faktiskt skrivit så!

Kommentarerna här och mitt läsande på era egna bloggar, säger mig att många av er är ateister. Jag ses väl som lite kufaktig för mitt intresse för myter och religion. Och riktigt troende ses som tokiga. Men ur er synvinkel måste det väl ändå vara lite skill-nad på olika galenskaper och vansinnen?

Följ länkarna! Ni tror väl inte att ni blir rituellt orena av lite kristlighet? Då har ni åtminstone blivit vidskepliga! Jag undrar vad jag får för den insatsen? Predikanten får ju i Himlen en krona med en stjärna för varje syndare han omvänt till Kristus. Men omvända till övertro …?

Det är nog säkrast för mig, att ni inte tror alltför mycket på mig. Var lite kritiska. Det bör man alltid vara, särskilt mot sig själv. I det fallet tror jag vi/ni/du brister! Vill du ateist vara lik Tommy Dahlman?

