Etiketter

,


Jag lägger blicken på andras bloggar då och då. De dyker upp under rubriken ”Du kanske gillar …”, då jag loggar in på mitt WP-konto. ”Följs av personer med liknande intressen” står det om Carl Bildts blogg. Så står det om Varghjärta också. Trevligt att ni har liknande intressen. Det verkar vara mycket långt kvar till ett genombrott för artificiell intelligens.

En av många bloggar, som sådan intelligens fått mig att lägga blicken på, är Aktivarium. Den tar upp våldet och att våld är oacceptabelt oavsett vem som drabbas och vem som än utövar det. Det finns inget gott våld!

Det här tycks leda till en hatisk debatt. Kommentarerna är hätska. Hänvis-ningarna till andra bloggar, inlägg, artiklar i tidningar m.m. leder till invektiv, otrevligheter och ofta dåligt språk.

Jag får då associationer till det jag skrivit, att ormen i Kunskapens Träd är en symbol för intellektet, vår slingrigaste och giftigaste egenskap.

Jag var nyss in på ett diskussionsforum, där jag tillfrågades om varför jag trodde Bibeln målade upp ormen som Ondskan själv. Jag påpekade, att det är mycket motstridiga bilder vi möter av ormen. I GT är det definitivt inte Djävulen, som ormen symboliserar. Jag upprepar mig och skriver:

1. Seraf betyder lysande orm. Serafimerriddare. Serafer är de allra högsta änglaväsendena.

2. Mose stav förvandlades till en orm, då den kastades på marken. Alla hade sådana stavar. Moses bror Arons grönskande stav var värst. Aron beskrivs som talför och fick bli präst. Hans orm åt upp de ormar faraos trollkarlar hade. Det är en beskrivning av intellektens kamp.

3. Nehushtan måste man leta efter på engelska Wikipedia, för att få reda på något om. Det var en orm av koppar, som Moses lät förfärdiga och sätta upp på en stång. Den bars framför israeliterna som ett fälttecken. Nehushtan hjälpte mot bett av giftiga ormar. Måhända en symbol för predikan och tröst. Den stackars skeptiker, som vill läsa om den på svenska, får gå in på denna religiösa blogg.

Jag är rädd att den bloggen är lite bekännelsekristen, så jag avråder ateister med högt blodtryck att läsa. Det finns i alla fall en bild av ormen, som kan väcka förvåning hos den okunnige. En orm på korset! Är det inte någon sorts hädelse?

Om vi ser på punkt 2 ovan, inser vi kanske varför ormen fick dåligt rykte. Det är ju vi som är ormen, den är vårt eget intellekt, och den blir uppenbarligen ibland besatt. Det är attityder och galna idéer. Det är alltså inte ormen, som är det onda. Här får vi en möjlighet att filosofiskt diskutera det onda. Vad är det egentligen? Det finns onda idéer, och det finns onda attityder.

Vad är en attityd? Någonting i personligheten. Jaha. Det kanske är sådana, som myterna kallar onda och goda andar. Vi kallar dem attityder, men hur beskriver och förklarar vi dem? Hur skall de hanteras? De bör hanteras! Idag kallar vi exorcisten terapeut. Det fattade redan våra förfäder, och de diskuterade saken på det språk, som stod till förfogande.

Något ont har flugit i honom! Vad fan är det som har flugit i honom? Hur kan han … Är mina meningar fyllda av vidskepelse? Nä! Men om det är en gammal text, då blir det vidskepelse! Varför? Är det på grund av textens högtidlighet? Den bär de nutida översättarna mesta ansvaret för.

Det vi ser i dessa ormberättelser är ett språk byggt på föreställningar om världen, som vi inte längre har. Vi misstolkar det språket. Men om vi förstår det, behöver vi inte reta oss på det. Det vi möter i myterna är ett samtal om vårt psyke. Att det inte alltid är i bästa skick förnekar ingen.

Läs kommentarerna i debatten! Det är slagsmål och folk är ju besatta. Giftet sprutar. Fan är lös! Eller hur? För övrigt, var det någon som såg Maud Olofsson slingra sig? Varför är det här språket så svårt att förstå, när vi fortfarande talar det?

