Etiketter

,


Varghjärta har gjort ett inlägg, som jag vill ta upp här på min blogg. Läs den och kom tillbaka hit!

http://varghjarta.wordpress.com/2014/04/28/tyst-storm/ 

Han tar upp begreppet källkritik och gör en noggrann och bra genom-gång. Jag nöjer mig med att kommentera några av hans rubriker.

Äktheten Det som fick mig att tvivla på äktheten i Paulus brev, var stilbrotten. De bär attityder och värderingar. Att vilja diskutera och att vilja slå på käften är olika attityder. I dem ingår t.ex. nyfikenhet och lekfullhet eller förakt och högfärd.

Har vi rätt attityder har vi inga problem med varandra, även om vi har skilda åsikter. Just därför har vi kul. Har vi fel attityder … Hitler och Stalin mördade Ernst Röhm och Leo Trotskij, ideologiska fränder.

I min blogg har jag försökt sätt fingret på attityderna hos Paulus bland annat i mina tre inlägg om ”Feminism i Bibeln”. Länken går till det första. Den redigerande Pseudopaulus skulle nog gärna ha mördat den äkte Paulus, om han inte redan varit död. För mig är det omöjligt, att samme person skrivit t.ex. hela Första Korintherbrevet. Där har stoppats in saker och redigerats.

Tron på ”Guds Ord” omöjliggör dock oftast en debatt om dessa frågor. Den tron hade gärna kunnat diskuterats mer, innan Koranen och sharian förstärkte problemet. Men en troende lyssnar inte på en ateist, det ingår i attityden. Kättaren retar kanske mer, då vill attityden tända bålet.

Tiden  en källa är trovärdigare ju mer samtida den är.”

Jag vill säga ”begripligare”. Himlen betydde en gång ett hav ovan ett läckande himlavalv. Blicken var ett osynligt känselorgan, när ljusvågor och fotoner inte fanns. Dina ord associerar till Einsteins idéer. Sokrates hade inget begripit. Vilken idiot! Eller?

Sannolikheten för våldsamma tolkningsfel ökar ju mer orden får tid på sig att byta betydelser. Det gör de! Deras innehåll av betydelser utgörs av våra kunskaper.

”Det förändras lika långsamt som Jorden.” Med de orden associerar jag till kontinentaldriften. År 1900 skulle ingen ha förstått. Då fanns ingen kunskap om den. Erosion? OK, men inte helt rätt. Tusen år till och felen ökar.

Beroende   Muntlig tradering lär vara pålitlig. En vildögd schaman lär unga män de heliga orden. Fan tar den som ändrar det minsta! Rang och status är obestridlig. Ingen sticker upp. Attityderna är undergivenhet och lydnad. Så pågår det i trettio tusen år. Då uppfinns kilskriften.

Skrivaren är en högfärdig jävel. Mycket högfärdig! Bildad bland 99,8% analfabeter. Gubben sitter ensam i sin kammare och skriver. Begriper han inte? Då är det texten det är fel på! ”Hans Vördnadsvärda Märkvär-dighet” vet ju hur det är. Han ändrar. Ändrar han rätt, så att kungens släktskap med gudarna tydliggörs, kan en belöning förväntas.

